Honey Sparks in the Dark-janprinat.jpeg

MED SE ISKRI V TEMI

SODOBNA PLESNO-GLASBENA PREDSTAVA

Kristijan Krajnčan: Med se iskri v temi / Honey Sparks in the Dark (Slovenija)

“Med se iskri v temi” je sodobna plesno-glasbena predstava po motivih slovenskega ljudskega izročila v plesu, glasbi in mitologiji.

Multiinštrumentalist, skladatelj in režiser Kristijan Krajnčan po svojem prvem multidisciplinarnem projektu Hidden Myth (Skriti mit, 2015) nadaljuje z raziskovanjem tega področja in se vrača k slovenskim koreninam. K projektu je kot koreografa in vodjo plesnega koncepta povabil brata Žigana Krajnčana. Poleg ljudskega plesa in glasbe ju je zanimalo vse, kar lahko inspirira proces kompozicije in koreografije, kot so nenavadni običaji, mistični obredi, staroverstvo, folklorna mitologija in glasbeno ne-tako-poznana področja.

Kristijan poudarja, da projekt ni avtentično izvajanje ljudskih plesov in glasbe. Gre za re-kompozicijo in re-intergracijo antičnih idej in konceptov skozi sodobni kaleidoskop, z ohranjenim bistvom sporočila pesmi. Projekt si prizadeva, da bi vrednote, ki so v današnjem hitrem življenjskem ritmu že davno pozabljene, potegnili iz teme pozabe. Od tod tudi izvira ideja za naslov; med kot simbol človekove povezanosti in soodvisnosti od narave, in kot zakopan stari ljudski zaklad, ki ga je vredno spraviti na površje. Ali metaforično rečeno, ni zlato tisto, ki se sveti, temveč med. Vračanje k naravi, obračanje stran od materialnega, vračanje k mističnosti začetka življenja in ljudskih izročil, ki kljub temu, da jih sprva povezujemo z našo zgodovino in s »slovenskostjo«, v svoji arhetipskosti nosijo univerzalne resnice vseh narodov in vsega človeštva. Kristijan pravi:

»Ko se kot sodobni umetnik lotiš ljudskega materiala, se moraš najprej vprašati zakaj; zakaj bi sploh karkoli spreminjal, odvzemal in dodajal, če je že v osnovi perfektno? Odgovor sem našel v svojem videnju življenja. Edini način, da vemo kdo smo, je, da z enim očesom gledamo v preteklost, z drugim pa v prihodnost. Ti dve točki dajeta pomen sedanjosti; korenine in kultura naših prednikov, ter kreativnost in vizija poti naprej. Ljudska kultura je živa stvar, ki se v svojem predajanju med generacijami neprestano spreminja in pridobi na vrednosti, če jo znamo osmisliti skozi sodobno doživljanje sveta. Zanima me prav ta pogled, skozi osebni kaleidoskop vsakega performerja. Zato se ne obremenjujem z dogmami niti ljudskega niti sodobnega sveta.”

Projekt s svojim širokim naborom od tradicionalne tematike do sodobnega medija nagovarja širok spekter občinstva. Tako starejšo publiko, ki ji je bližja tradicionalnost ljudskega plesa in glasbe kot tudi mlajšo generacijo, ki je v stiku s sodobnim in ji je preko forme približana danes že nekoliko oddaljena tematika. Presek dveh svetov tako služi tudi medgeneracijskemu povezovanju.

Cilj projekta je, da je raznolik tako v nagovarjanju občinstva kot tudi v soničnem, vizualnem, kot žanrskem smislu, ter da se prvine tradicionalne in sodobne umetnosti organsko spojijo.

Skladatelj: Kristijan Krajnčan

Koreograf: Žigan Krajnčan

Dramaturginja: Nina Kuclar Stiković

Glasbeniki:
Kristijan Krajnčan – bobni, violončelo, tolkala

Tomaž Gajšt – trobenta, krilovka

Boštjan Simon – saksofon

Robert Jukič – kontrabas

Plesalci: Žigan Krajnčan, Katja Legin, Kristyna Šajtošova, Bor Prokofjev

producentka: Nataša Zavolovšek

produkcija: Exodos Ljubljana

koprodukcija: Cankarjev dom

partnerji: Delavni center Krušče in Društvo Pekinpah

 

S podporo Mestne občine Ljubljana

premiera: 16.6.2022, Cankarjev dom v okviru Jazz festivala Ljubljana

VIDEO
avtor: Jan Pirnat

NASLOVNA FOTOGRAFIJA 
avtor: Jan Pirnat

Honey Sparks in the Dark-janprinat.jpeg

FOTO
avtor: Miha Fras

USTVARJALCI O IZZIVIH USTVARJANJA
PREDSTAVE MED SE ISKRI V TEMI

Kristijan Kranjčan_edited.jpg
Tomaž Gajšt_edited.jpg

Kristijan Kranjčan

"Živimo v svetu, ki je omejen na klavirska razmerja med toni. Ko sem začel odkrivati koliko različnih uglasitev je že obstajalo v zgodovini in kakšne različne atmosfere in emocionalna stanja se odprejo, če uporabljaš drugačne, netemperirane uglasitve, je bilo to zame kot odkritje novega sveta. Za rezijansko glasbo so značilni četrt toni. Ti četrt toni zvenijo zelo primarno, in to je tisto, kar me je pritegnilo, da sem jih uporabil pri komponiranju ali rekomponiranju ljudske glasbe. Pričelo me je zanimati združevanje netemperirane uglasitve in spektralne glasbe."

foto: @Jan Pirnat

Boštjan Simon_foto Luca A dAgostino_Phocus Agency_edited.jpg

Boštjan Simon

"V glasbi je veliko minimalizma, ki s seboj prinese veliko tehničnih zahtevnosti za inštrumente, tako da je moj izziv konsistentno izvajanje tega materiala in poglobitev v razširjene tehnike saksofona. To je recimo tehnika multifonik, igranje večih tonov ob istem času in petje v saksofon, medtem ko igramo in potem še cirkularno dihanje. Vse te tehnike niso zgolj dodatek, temveč so integralni del kompozicije in so tako dobra priložnost zame, da jih osvojim."

foto: Luca d'Agostino / Phocus Agency

Tomaž Gajšt

"Poleg tega, da skupaj raziskujemo glasbo in se poglabljamo v glasbene parametre, je zanimivo to, da se mora sočasno vsak poglabljati tudi vase in odkrivati lastne svetove. Poseben izziv predstavlja sočasnost igranja te glasbe in poskusa sproščenosti, da lahko skupaj predamo sporočilo nekakšne prvinskosti."

foto: Petra Cvelbar

Robert Jukič_foto Petra Cvelbar_edited.jpg

Robert Jukič

"Velik izziv je to glasbo igrati sproščeno in usklajevati lastno delo na inštrumentu ter hkrati zaobjeti sporočilo in izhodišče kompozicije. Sočasno je to še povezano s plesom, ki nosi svoje izročilo, v katero pa preko jazza vkomponirana še vsebina iz drugega konca sveta."

foto: Petra Cvelbar

MED SE ISKRÍ V TEMÍ – RECENZIJE

CITIZEN JAZZ

LJUBLJANA JAZZ, PRIHODNOST JE ŽE TU

https://www.citizenjazz.com/Ljubljana-Jazz-l-avenir-est-deja-la.html

Objavljeno: 10. julija 2022

Avtor: Matthieu Jouan 

“[…] Izstopajo tudi drugi koncerti, kot je koncert bobnarja in violončelista Kristijana Krajnčana, ki s svojim ansamblom ponuja predstavo, ki združuje ples in glasbo, zelo dobro napisano, aranžirano in s koreografijo, ki poudarja njeno inteligenco. […]”

JAZZPORT

63. Ljubljana Jazz Festival

https://jazzport.cz/2022/07/11/ljubljana-jazz-festival-ctvrtek-16-6-2022/

Objavljeno: 11. julija 2022

Avtor: Michal Kratochvíl

“[…] Nato pa je sledil eden od nepričakovanih vrhuncev festivala. Kristijan Krajnčan je na glavnem odru nastopil s svojim projektom Med se iskrí v temí / Honey Sparks in the Dark. Predstava z dvema plesalcema in dvema plesalkama me je popolnoma očarala in požiral sem vsako noto in vsak gib na odru. Izjemen spoj modernega jazza in modernega plesa, ki je črpal iz folklore in se nanjo skliceval. Prefinjena koreografija je bila paša za oči in se je odlično ujemala z glasbo. […]”

SIGIC - Slovenski glasbenoinformacijski center

Jazz festival Ljubljana, triinšestdesetič

https://www.sigic.si/jazz-festival-ljubljana-triinsestdesetic.html?fbclid=IwAR0qYhnRdc-_DudihIOaEl2rCCyGx4y3_dbBYrssk7ijlsNxjGwdpagikYI

Objavljeno: 30. junija.2022

Avtorica: Nina Novak

“[…] Omenimo še freekind, eno večjih presenečenj festivala, ki izhaja iz jazza in njegove elemente umešča v soul, hip-hop in druge žanre, ter najnovejši, na slovensko mitologijo in folkloro opirajoči se projekt Med se iskrí v temí Kristijana Krajnčana, katerega enakovredni del predstavljata glasba in ples. Elementi enega se pri tem strogo opirajo na elemente drugega, s čimer se kaže še ena od usmeritev letošnjega festivala: stremljenje k povezovanju različnih vej umetnosti. […]”

RŠ RECENZIJA JAZZ FESTIVALA LJUBLJANA 2022

https://radiostudent.si/glasba/rs-recenzija/jazz-festivala-ljubljana-2022-prvic

Objavljeno: 20. junija.2022

Avtorja: Brigita Gračner, Jan Kopač

“[…] Kar zadeva multidisciplinarnost festivala, je najbolj izstopal projekt bobnarja in violončelista Kristijana Krajnčana Med se iskri v temi, ki se je zvrstil naslednji in kot zadnji v vrsti zunanjih večernih nastopov. Projekt, ki je nastajal na rezidenci v Ustvarjalnem centru Krušče, je bil prava paša za ušesa in oči. Glasbeni izvajalci so namreč na odru sobivali s štirimi plesalci, med drugim z Žiganom Krajnčanom, avtorjem koreografije in Kristijanovim bratom. Gibalno-zvočno predstavo sta brata zasnovala na konceptu, ki izhaja iz slovenske folklore in mitologije, a je dopolnjen in preoblikovan na sodoben način. V tej luči se je odvil pester in razgiban performans, v katerem sta glasba in gib kreativno sledila drug drugemu ter si puščala prostor v smislu, da je lahko tudi glasba zazvenela ali pa so plesalci prišli do izraza, ko se je glasba ustavila. Samo dramatičnost sta dodatno poudarili in dopolnjevali prilagojena osvetljava odra ter tema, ki se je ob nastopu že krepko spustila nad nas. […]”

WRITTEN IN MUSIC

Tudi ponedeljek na Südtirol Jazz Festivalu je bil poln raznolikosti

https://writteninmusic.com/concertverslag/ook-de-maandag-op-sudtirol-jazzfestival-zit-boordevol-variatie/?fbclid=IwAR3WiGQWnia2SkMnc1p2450BW4RAPfj_Ip12QKX9JiKyAddE0MRba2o-RIw

Objavljeno: 1. Julija 2022

Avtor: Dick Hovenga

“[…] Na programu je bila tudi skladba Honey Sparks in the Dark, ki jo je posebej za festival napisal slovenski skladatelj, violončelist in bobnar Kristjan Krajnčan. Gre za skladbo, v kateri skupina s Krajnčanom kot bobnarjem in tremi pihalci uporablja stranice odra, preostali prostor pa je prost za štiri plesalce, ki izvajajo koreografijo, posebej ustvarjeno za glasbo. 

Naslov skladbe je vzet iz pesmi Rainerja Marie Rilkeja in v prevodu pravi: "Smo čebele nevidnega. Divje zbiramo med vidnega, da bi ga shranili v velike zlate panje nevidnega.” Gre za zelo zanimivo glasbeno delo, ki ga je skupina okusno izvedla in močno prenesla v ples. Lepo je, kako Krajnčan kot bobnar potiska pihalce in jim daje smer, nato pa spet solira, čisto spredaj na levi strani odra, za violončelom. Ne samo, da je vizualno zelo lepo videti, ampak tudi zelo lepo zveni. Še toliko bolj, ker spremljajoči načrt osvetlitve z vedno večjo temo začne delovati optimalno. Silhueta gora v daljavi je še bolj vidna.

Krajnčan je izjemen glasbenik in skladatelj. V svoji glasbi se opira na številne glasbene vire, v tej posebni skladbi pa prevladujejo novi klasični (beri: sodobni) elementi. Svojo glasbeno zgodbo skupaj s plesalci gradi na tako čudovit način, da se po nepričakovanem koncu nenadoma zaveš, da si slišal več kot uro glasbe in videl več kot uro plesa. […]”

JAZZWISE

Jas Kayser in Soweto Kinch na 40. Südtirol Jazz Festivalu 2022

https://www.jazzwise.com/review/article/jas-kayser-and-soweto-kinch-kick-it-at-40th-sudtirol-jazz-festival-2022?fbclid=IwAR1mpmCgapLfPtgAcnh1RYqeJz82DEyo3f9Cc0TC9K9A4bxpBG_Jl1MbqEU

Avtor: Tim Dickeson

Objavljeno: 5. Julija 2022

“[…] Drugi nastop sodobnega plesa je izvedel slovenski violončelist in bobnar Kristijan Krajnčan, v njem pa so nastopili štirje plesalci z njegovim novim delom z naslovom "Med se iskrí v temí". Tudi tokrat je bil to nastop, od katerega nisi mogel odtrgati oči.  Glasba in ples sta se v tej predstavi, ki je potekala na prostem pod eno od številnih gora, ki določajo to območje, tako dobro združila. […]”

JAZZITALIA

Südtirol Jazz Festival "Europa"

http://www.jazzitalia.net/iocero/Sjf22.asp#.Yxh5s3ZBzIU

Avtor: Vincenzo Fugaldi

Objavljeno: 13. avgusta 2022

“[...] Še eno uspešno srečanje med glasbo in plesom, v parku Semirurali v Bolzanu: Honey Sparks in the Dark. Štirje plesalci, štirje glasbeniki, recitator in oblikovalec zvoka iz Slovenije v čustveni predstavi, ki jo je navdihnil Rilkejev verz. Projekt je pripravil iznajdljivi skladatelj, violončelist in bobnar Kristijan Krajnčan, ki je izmenično igral na oba inštrumenta ob kontrabasu, trobenti in saksofonu ter sodeloval s štirimi plesalci, ki so v spektakularnih in navdušujočih prizorih združevali sodobne in gibe po navdihu balkanskih ljudskih plesov, na katere so spominjali tudi kostumi. [...]